zondag 9 augustus 2015

Wat fotobewerking wel niet kan doen

 


Toen ik in de auto naar Italië zat, had ik op een bepaald moment geen idee meer wat ik zou moeten doen. Ik was maar wat door mijn foto's aan het bladeren op mijn laptop. Opeens kwam ik een foto tegen die met Instagram was bewerkt en waarvan ik het origineel niet meer heb, dus ik dacht eens kijken of ik wat bewerkingen kan doen. Het verbaasde me hoe makkelijk dat ging en besloot meer foto's te bewerken.

Vandaag laat ik jullie de verschillen zien. Of ze allemaal verbeterd zijn ben ik nog niet helemaal uit, maar het geeft vaak wel een gaaf effect!



 
 
 
De veranderingen die ik gebruikte waren:
- Helderheid (vaak)
- Contrast (vaak)
- Licht/donker (soms)
- Schaduw (soms)
- Temperatuur (af en toe)
- Tint wijzigen (af en toe)
- Intensiteit (vaak)
- Kleur verbeteren (af en toe)
 
Bij tint wijzigen wordt je foto of groener of rozer en bij kleur verbeteren sleep je de druppel naar een kleur en maak je hem overal feller of zwart.
 

Dé foto waarmee het begon. De filter van Instagram vind ik ontzettend gaaf, maar een wat 'normalere' uitstraling mag wel.


 Kijk hoe intens die bloemen zijn geworden!
 Aan deze heb niet veel kunnen doen. Ik deed de kleurintensiteit helemaal omhoog, dat gaf net dat extra's.

Ook hier, het gras kreeg een wat groenere uitstraling. Het ziet er meteen een stuk levendiger uit!
 Dit is zo'n eentje waarvan ik twijfel of het wel mooier is. Je ziet de zon wel beter en dat vind ik dan weer ontzettend gaaf, maar het origineel ziet er wat zachter uit vind ik. Het loopt mooi over.
 Deze kreeg een vintage- uitstraling. Super leuk! Ik bracht het contrast omhoog en maakte de foto warmer van kleur.
 Hier de helderheid en de kleurintensiteit omhoog. Ziet er meer uit als lente toch?
 Deze foto vond ik erg licht. De oranje haren maakte ik zwart door de kleur te selecteren en de intensiteit ervan weg te halen.
Welke vind jij mooier? Ik weet het niet. De bewerkte foto geeft wel meer dat zonsondergang effect. Aan de andere kant is het wel heel oranje naar mijn mening.


Ik vond deze foto erg dof, terwijl hij eigenlijk heel leuk is. Weer die kleurintensiteit omhoog, net zoals de schaduwen en het contrast!
Wat ik nog niet had geprobeerd was een foto lichter maken. Even uitproberen dus! Het pakte best goed uit toch? 


Hier ging ik weer voor die vintage uitstraling. Bij deze weet ik ook niet zeker welke ik mooier vind..

Ik stond eerst best negatief over foto's bewerken, vooral bij productiefoto's. Je verandert namelijk de kleur (bijvoorbeeld), waardoor het product er misschien beter uit komt te zien dan het werkelijk is. Terwijl vaak eigenlijk de kleur juist wordt aangepast naar hoe het in het echt is, omdat het op foto's niet altijd even goed is weergegeven.
Dat beeld van mij is veranderd. Ik heb me gerealiseerd dat het beeld niet altijd nep hoeft te zijn als het is bewerkt. Bijvoorbeeld die foto die erg dof was, die leefde toch een beetje op door een paar veranderingen.

Ik ben wel benieuwd hoe jij staat tegenover fotobewerking, is er een grens?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten