woensdag 11 februari 2015

DIY: art journal







Een paar weken terug heb ik zelf mijn art journal in elkaar gezet. Ik maakte een schriftje met behulp van de DIY op Lisanneleeft.nl. Nu kan het schriftje helemaal vol maken hoe ik dat wil. Elke pagina laat iets zien wat ik leuk of vind of wat bij mij past. Een boekje dat je helemaal zelf hebt gemaakt en wat over jou gaat. Dat klinkt toch hartstikke leuk! Ik heb ook goed nieuws voor sommige mensen, je hoeft namelijk helemaal niet creatief te zijn of goed te kunnen tekenen of whatever! :)




Het schriftje
(volgens lisanneleeft.nl)

Je begint met het kiezen welk papier je wilt. Welk papier vanbinnen? Blanco, lijntjes of ruitjes? Ik koos voor blanco, dat is het makkelijkste aangezien ik er een art journal van maakt. 

Het papier aan de buitenkant kun je ook helemaal zelf kiezen. Je kan gewoon blanco pakken, maar een patroontje is ook leuk! Of gewoon een kleur.

 Papier met patronen is bij verschillende winkels verkrijgbaar. Bij Hema o.a. Bij de action zal het ook wel  verkrijgbaar zijn of anders wel in hobbywinkels! Zorg wel dat het niet te dik papier is. Ik denk dat dat namelijk lastig wordt. 


De hoeveelheid papier die je vanbinnen pakt ligt geheel aan jezelf. Hoe dik wil je je schriftje? Ik heb tien blaadjes gebruikt. Dat betekent dat ik tien pagina's kan gebruiken om ze te "versieren".
Ik gebruikte A4 papier.

Ken je die top model tekenboeken? *klik* Deze bijvoorbeeld. Bij zo'n tekenboeken zaten wel eens vaker papier met patronen. Dat papier is, hoe zeg je dat? Soepel? En heel glad in ieder geval. Heel fijn om te gebruiken als kaft! Wel even op maat knippen. Het mooiste is als de kaft iets groter is dan het papier voor de binnenkant.

Nu je het papier dat je wilt gebruiken gevonden hebt en op maat hebt geknipt eventueel, kun je het dubbelvouwen, zodat er een lijn ontstaat in het midden.


Vouw het witte papier weer als een boekje en leg het in het midden van de opengevouwen kaft. Plak de eerste bladzijde van het witte papier vast aan de kaft, vooraan en achteraan natuurlijk! Probeer het in het midden te plakken. Ik had met een liniaal gemeten hoe lang het roze papier was en toen het witte. Even het verschil uitrekenen en dat delen door 2 en je weet hoeveel centimeter over blijft!
Ik had ongeveer 1 centimeter over aan alle kanten.


Je hebt je schriftje bijna af! Vouw je schriftje nu dicht en zorg dat alles goed zit. Wel opletten want de blaadjes zitten nog los, het kan er zo uitvallen! Als alles goed zit, pak je een perforator. Duw je schriftje er half tussen. Probeer het zo te schatten dat je een half gaatje op de voorkant en achterkant hebt. Want zo heb je de gaatjes precies op de vouwlijn. Volg je het nog? :)

Kies een leuk en bijpassend lintje of draad van wol. De volgende stap is de laatste stap. Sla je schriftje voorzichtig open en steek het lintje of draad vanuit de kant van de kaft door de gaatjes. Maak er een schattig strikje van en knip eventueel de uiteindes korter.
En klaar is je schriftje!

Mijn art journal

Bij een art journal hoort ook een 'kunstige' kaft. Oké, gewoon een beetje versieren en Art journal erboven zetten :)



Ik begon met plaatjes zoeken en via Word een leuk lettertype zoeken. Ik wilde sowieso een ballerina. Eigenlijk heb ik er niet veel mee, maar ik vind ze er gewoon zo mooi en sierlijk uitzien. Ik teken ze de laatste ook wel eens vaker! Of doe pogingen tot, haha! De camee vind ik heel mooi. Ik weet niet precies hoe ik erbij kwam, maar ik ben er blij om!

Ik wilde een handwriting lettertype effect. Mijn eigen handschrift vind ik zelf niet zo mooi en het zal toch wel scheef gaan. Overtrekken kan geen kwaad! Maar goed, ik koos voor het lettertype freestyle script. Ik wilde ook nog een kort zinnetje erbij, wat paste bij de gedachte die ik had bij mijn art journal. Drie woorden die creatief zijn betekenen. 


Het effect van dingen opplakken vind ik er zo leuk uit zien! De letters heb ik in allemaal kleine streepjes overgetrokken. Dat ziet er wat leuker uit, net als een schets! Ik ben zo'n iemand die wil dat de voorkant perfect is. Het risico dat ik zelf ging tekenen nam ik dus niet, alles werd overgetrokken. Hmm.. nou ja. De binnenkant die ik dat in ieder geval niet :)

Het jurkje en de haarband van de ballerina is weer zo'n papier met een patroontje. Een patroon met edelstenen. Dat was een prielwerk zeg, die haarband! Het jurkje viel wel mee, maar ik had hem eerst gespiegeld uitgeknipt, oeps! Even opnieuw dan maar. Het model van het jurkje heb ik ook een beetje aangepast. 

Bij de camee heb ik de binnenkant uitgeknipt en daarachter ook zo'n papier met een patroontje geplakt. Ik koos voor een papier met hertjes. Dat paste ook wel bij de kaft. Op het plaatje had de camee bloemen in haar haar, maar ik had van die plaksteentjes in huis gehaald. Die vind ik er net zo leuk bij staan!


Tot slot er nog twee groene knoopjes bij geplakt en klaar!
Of ja dat dacht ik! Later in die week ben ik langs action geweest en heb ik nog onder andere lint in huis gehaald. Nu zit er een strik op de draad!


Nu is de binnenkant aan de beurt! Ik heb inmiddels twee bladzijdes af. De eerste met vogeltjes die ik teken overal waar het ook kan. De takken en het gras heb ik op Google opgezocht en uitgeprint. De vogeltjes op allerlei papier met verschillende patronen. Dat geeft een leuk effect toch? :) Little birds heb ik zelf geschreven. Het blauwe is acrylverf, wat ik niet aanraad. Zoals je kunt zien (misschien), is dat het papier beetje gekreukeld is. Dat had ik ook wel verwacht.



De tweede bladzijde weergeeft mijn interesses/hobby's of ja een paar. Van boven naar onder de interesses/hobby's: bloggen, lezen, schilderen, tekenen, make-up en shoppen! Twee jaar terug moesten we op school een boekenstapel tekenen en omdat lezen een van mijn hobby's is, leek het me erg leuk om het zo te verwerken. Rondom nog een paar lipsticks, tekening en pot met penselen en potloden. In de hoeken nog een schattig strikje met knoopjes.
De achtergrond heb ik met waterverf gedaan. Gewoon waar ik vroeger ook mee verfde als kleutertje :) Werkt goed en geeft een leuk effect!

Mijn volgende "creaties" kom je vast en zeker nog wel eens tegen in een Welcome to my life.

En dat was de DIY! Wel een lange zeg! Ik ben benieuwd wat jij van dit idee vindt en of je er eentje gaat maken.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten