vrijdag 26 september 2014

Mijn leesvoer van zomervakantie 2014



In de zomervakantie heb ik weer heel wat boeken gelezen! Het leek me wel leuk om ze te bespreken. Ik heb één boek niet helemaal uitgelezen, maar toch wil ik er iets over vertellen. In totaal zijn het vijf boeken. Lees je mee?

Ik heb alleen geen foto's, deze komen van bol.com af.



Ik begin met dit boek van John Green. Een tijdje terug waren deze boeken oh zo populair. Ik moest er natuurlijk ook eentje lezen. Ik koos voor 19 keer Katherine, in het Engels heet hij An abundance of Katherines. 
Het boek gaat over een jongen, Colin Singleton. Een wonderkind dat zojuist door het negentiende meisje gedumpt die Katherine heet. Hassan, Colin's vriend, neemt hem mee op een trip. Uiteindelijk eindigen ze in Gutshot. Daar ontmoet hij een meisje genaamd Lindsey.
Het boek leest ongelooflijk gemakkelijk en snel vind ik. Ze zeggen dat de vertaling minder grappig is. Ik vond het alsnog erg grappig overkomen soms! Maar ik weet dan niet hoe de Engelse versie is. In het boek is ook echt van alles verwerkt, vriendschap, liefde en humor. Wat ook leuk is, is dat de Colin z'n grafieken ziet die hij maakt. 





Dit boek is ook verfilmd, misschien zegt life of pi je meer? Het boek gaat over een jongen, Pi, uit India. Zijn vader heeft een dierentuin die verhuist naar Cananda. Na een ongeluk op zee blijft Pi over op een reddingsboot met een tijger, hyena, zebra en orang oetan. Zij zitten 277 dagen vast op de boot. 
Klinkt erg spannend, toch? Het is een literair boek. In het begin dacht ik dus van hmm.. Misschien beetje moeilijk. Dat viel best mee, maar het is geen eitje. Dus als je denkt van Nah, toch te moeilijk, dan kun je nog altijd de film kijken! :p In dit boek ben ik gestopt. Ik vond het namelijk erg langdradig. Ik ben gestopt, nadat er een paar dagen op zee beschreven waren. Het was gewoon zo saai, er gebeurde heel weinig. Als er iets spannends was, dan duurde het maar even. Geef mij maar de film! (Die ik nog steeds wil zien)


Het kan ook niet anders dat ik ook de Divergent serie gelezen heb. Stiekem alleen het eerste deel, maar dat was zo spannend!
Het gaat over Beatrice Prior is zestien en staat dus voor een moeilijke keuze. Het toekomstige Chicago is verdeeld in vijf factie: zelfverloochening, eruditie, vriendschap, oprechtheid en onverschrokken. Beatrice is opgegroeid in Zelfverloochening. Haar hele leven is zij gewend geweest andermans behoeften voor die van zichzelf te laten gaan. Maar terwijl haar ouders en broer Caleb de perfecte Zelfloochenaars lijken, worstelt Beatrice al van jongs af aan met haar plek. Voor welke factie zal ze kiezen? 
Dit boek is zo ontzettend spannend, al vanaf het begin. Het is niet altijd even voorspel, ik werd zelfs vaker verrast. Door keuzes, maar ook hoe personages kunnen veranderen. Dit is zeker een aanrader! Het boek is ook verfilmd (Divergent). De film zou ik ook graag willen zien. 


Nog een van mijn favoriete serie! Dit is het tweede deel van de serie Shopaholic. Het tweede deel is net zo hilarisch als het eerste deel! 
Rebecca Bloomwood heeft geen schulden meer. Ze werkt zelfs bij de televisie, waar ze financieel advies geeft. Toch stapelen de rekeningen zich op, maar Becky zegt dat die schulden niet kloppen. Ze houdt zich vooral bezig met haar vriend Luke die naar New York gaat om zaken te doen, want ze mag mee!
De boeken van Sophie Kinsella lezen lekker gemakkelijk en snel. Er gebeurt gewoon altijd wel iets! Dat is zo leuk aan deze serie onder andere. Ik vind het wel jammer dat het verhaal eindigt op dezelfde manier als het eerste deel. Er zijn volgens mij nog vijf andere delen van deze serie. 


Sophie Kinsella is misschien wel mijn favoriete schrijfster. De grappige en gênante momenten die de hoofdpersonen meemaken vind ik zo vermakelijk soms :) Het kleine stukje op de voorkant vond ik al interessant klinken. 
De roman gaat over Samantha Sweeting, een jonge juriste die haar werk het meest belangrijke op aarde vindt, totdat ze een grote fout begaat. Ze ontvlucht haar kantoor en komt terecht op het platteland, waar ze als huishoudster aan de slag gaat. Het probleem is dat ze niks weet op het gebied van huishouden. 
Ook dit boek las ontzettend snel en gemakkelijk. Soms had ik wel zo'n momenten dat ik me irriteerde aan de hoofdpersoon. Gewoon zo van: "Doe toch niet zo moeilijk en zeg het gewoon!" Bijvoorbeeld als de tuinman hulp aanbiedt, maar die slaat ze af. Dat is simpelweg een eigenschap van haar, dat ze alles zelf wil doen. 

En dat waren de boeken die ik had gelezen in de zomervakantie (en een beetje ervoor). Ik ben benieuwd wat voor soort boeken jij leest en wat jou favoriete schrijver/schrijfster is!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten