vrijdag 22 augustus 2014

DIY: Kaars maken




Een kaars smelten is niet heel moeilijk. Vandaag ga ik het je uitleggen!





Het enige wat je eigenlijk nodig hebt is een kaars en een leuke (glazen) pot. Ik wilde ook nog iets van decoratiesteentjes en een klein, doorzichtig flesje. (waar ik dan nog die steentjes in kan doen)
Leuke potjes zijn verkrijgbaar bij de Action!


De kaars smelten gaat als volgt:
- Je pakt een ketel en vult die met water.
- Daarin zet je een glazen (oude) kom met de kaars erin
- Laat het water koken en zet het fornuis daarna lager.
- De kaars gaat als het goed is smelten


Als je hem dwars erin kunt leggen, doe dat dan! Want dan kan je de lont eruit halen. Ik deed dit met twee satéprikkers, die gebruikte ik dan als eetstokjes. Houdt er rekening mee dat er kaarsvet op bijvoorbeeld je satéprikkers komt.

Sorry voor de super slechte foto, kwam er later pas achter dat ik hiervan geen goede foto had.
Ondertussen kun je eventueel wat decoratiesteentjes op de bodem van je pot leggen. Ik legde daarover nog een stukje aluminiumfolie, zodat niet al het kaarsvet door de steentje heen loopt.
Als je de lont te pakken hebt gekregen, pak je een rietje (of zoiets dergelijks) en een wasknijper. Het rietje leg je dwars over de opening van je pot. Daaraan maak je de lont vast met de wasknijper.


Als er van de kaars niet veel meer over is, kun je al beginnen met het kaarsvet in je pot te krijgen. Ik deed dit met behulp van een lepel en toen er nog maar een beetje inzat, schudde ik het over.
Dan moet je wachten tot dat het kaarsvet is gestold. Het kan omlaag gaan bollen rondom de lont. Je kunt nog eventueel wat kaarsvet erbij doen. Ik deed dit niet.
Bij mij kwam er ook wat kaarsvet op de buitenkant van de pot. Het is lastig eraf te krijgen, maar ik kreeg het grootste gedeelte eraf met een satéprikker.


 Het kaarsvet ging bleef jammer genoeg niet netjes boven de steentjes, maar dat viel ook wel te verwachten..
Wat ik beter had kunnen doen is meer steentjes en een toch voor een fel gekleurde kaars moeten kiezen.


 En dit is mijn resultaat! Mijn tips voor jou:
- Wees heel voorzichtig als je het kaarsvet in de pot gaat doen, want het is niet mooi als het kaarsvet aan de pot zit.
- Kies voor een gekleurde kaars, dat ziet veel leuker uit. Vind ik tenminste!
- Als je steentjes op de bodem doet, doe er dan ook echt aluminiumfolie bovenop. Dan kan je misschien de steentjes nog hergebruiken.
Ga jij dit proberen?

1 opmerking:

  1. Wat een leuke resultaat! Ik heb eens kaarsen gesmolten in de magnetron en in een ouderwets theekopje gegoten.

    BeantwoordenVerwijderen