zaterdag 12 juli 2014

Tips tegen piekeren




Urenlang liggen twijfelen, peizen, malen over van alles en nog wat. Ik heb er ook wel eens last van, heel vervelend als je nergens anders aan kan denken.
Als je het piekeren niet in de hand hebt, kan het leiden tot een depressie. Volgens mij was dat niet echt de bedoeling.. Maar piekeren heb je jezelf aangeleerd en kun je dus afleren!




Als allereerste hoe herken je een piekeraar:
Lichamelijke reacties: klamme handen, opgetrokken schouders, een harde buik, hoofdpijn, tandenknarsen.
Typische piekergedachten: Als hij me nog maar leuk vindt, als ik maar een goed cijfer haal, als ik maar niet blokkeer.
Echt piekergedrag: moeilijk in slaap vallen, omdat je ligt te malen. Uitstellen. Lastige situaties uit de weg gaan.


Het probleem is dat mensen vaak niet doorhebben dat ze veel piekeren. Het gaat automatisch, snel en ze zijn het ook zo weer vergeten. Een piekerdagboek kan helpen meer in zicht te krijgen in je gepieker. Wil je je zorgen onder controle houden, is het belangrijk dat je juist begrijpt waarover het gaat. Je hoeft echt geen lange, zware verhalen te schrijven, in een paar zinnen beschrijven wanneer en wat je bezighoudt, is vaak al voldoende om op een later moment te beseffen of je gepieker zinvol is geweest.


Meestal blijkt het gepieker te gaan om een 'wat als'- scenario. 'Wat als ik tijdens de spreekbeurt niet meer weet wat ik moet zeggen?'. Door 'wat als' te vervangen door 'hoe kan ik oplossen', sta je er meteen anders in. Hoe kan ik mezelf zo goed mogelijk voorbereiden?



Afleiding zoeken werkt ook. Ga even een boek lezen of los een breinbreker op voordat je gaat slapen, want het laatste wat je van bed moet maken is een 'piekerplek'. Nadenken kost veel energie en omdat piekeraars slecht slapen, beginnen ze niet uitgerust de dag.


Tot slot een paar anti-pieker-technieken:
- Zeg hardop 'stop' tegen je nare gedachten. Dit lijkt misschien vreemd, maar het kan erg effectief zijn.
(dit wil wel eens helpen bij mij).
Zeg vervolgens ik denk aan.. (negatief), maar ik wil denken aan... (positief)

- Draag een elastiekje om je pols niet (niet te strak). Steeds wanneer je begint te piekeren, trek je zachtjes aan het elastiekje. Het helpt je negatieve gedachtestroom te doorbreken. Eenmaal bewust van je gedachten, kun je aan iets positiefs denken.



- Plan dagelijks een vast piekerkwartier. Het is belangrijk dat je echt stopt na vijftien minuten en afleiding zoekt. Wanneer je buiten dit kwartier piekergedachten krijgt, schrijf je deze op. Op bijvoorbeeld een piekerlijst en pas als het kwartier is aangebroken mag je over deze zorgen gaan nadenken.



En dat waren de tips!
Pieker jij wel eens? En doe je er dan iets tegen?






Bron: Moodiez (nr 6)


1 opmerking:

  1. Ik ben een echte piekeraar,ik pieker over alles.
    Goede tips! en leuke quotes. Ik heb zelf een schilderijtje gemaakt met de quote:
    De eerste stap op weg naar geluk is te stoppen met piekeren.

    BeantwoordenVerwijderen