donderdag 31 juli 2014

Mijn Moodiez top 5 artikelen



Ook ik heb ervaring met Moodiez! Het eerste nummer dat uit kwam, had ik toen toevallig meegenomen. Uiteindelijk werd dat een proefabonnement van drie nummers. Een tijdje terug kreeg ik een Moodiez van mijn tante en ik vond het zo leuk om weer eens een Moodiez te lezen! De artikelen worden fijn uitgelegd en vind ik heel interessant. Ik lees de Moodiez dus ook van kaft tot kaft! Ik heb er dus in totaal vijf gelezen. Vandaag laat ik jullie mijn top 5 artikelen zien die ik heb gelezen in de Moodiez.
Lees je mee?







Het eerste nummer gaat over dromen. In de Moodiez is het eerste artikel meestal een soort inleiding over het onderwerp. Dat artikel sprak in de eerste Moodiez mij het meest aan. Ik hou gewoon van dat ontdekken waarom ik nou datgene heb gedroomd. Zo kun je ook nare dromen oplossen door in je leven te kijken wat je dwars zit. Als je bijvoorbeeld te veel bezig bent met in de smaak vallen bij je vriendinnen, kun je gaan dromen dat je vriendinnen je pesten. Door erover te praten en het probleem op te lossen, gaat de droom weg.


Als je nachtmerries hebt, kun je daar van afkomen. Door de angsten die je in het dagelijks leven ervaart onder ogen te zien. Bijvoorbeeld: je wordt in je droom achtervolgd door een enge man. Je rent en rent en net als hij je te pakken heeft word je wakker. Je kan je afvragen waarvoor ben ik bang? Door bewust te worden van je angsten en erover te praten met je ouders of vrienden. Kan je angst verdwijnen en de droom dus ook. Je kunt ook beslissen om in je droom de achtervolger te ontmoeten, vaak blijkt hij onschuldiger te zijn dan hij is. Soms heeft hij zelfs een boodschap voor je!




Het tweede nummer gaat over jezelf zijn. Het artikel dat ik heb uitgekozen hoort niet echt bij jezelf zijn, maar eerder over je leven. Schrijfster Geertje Couwenbergh en grafisch ontwerpster Marenthe hebben een roadmap to life gemaakt.



Er hoort een echte plattegrond bij. De bestemming is onbekend en het doel is de reis zelf. De reis heeft een aantal obstakels. Ik wil er een paar in het kort uitleggen:
- Verdwalen: Verdwalen hoort bij je levenspad. Verdwalen, van je pad afraken, is een volstrekt natuurlijk bijverschijnsel van leven. Steker nog zonder af en toe je pad kwijt te raken, zou je nooit weten dat er überhaupt een pad is. Dat voel je namelijk wanneer je weer opkrabbelt. Plus je hebt je meest leerzame, sappig en ook pijnlijke ervaringen juist net naast je gebaande pad.
- Spookrijders: Op een dag kom je ze tegen: kinderen van God vermomd als idioot, die met volle snelheid in ramkoers op je afkomen. Hun ideeën en daden liggen zo ver van wat jij Goed & Belangrijk vind dat ze de kracht hebben je van je pad af te brengen. Blijf rustig doorrijden en signaleer de spookrijder met je lichten van vergeving en mededogen.
- De bekende weg: De bekende weg is een enorme aantrekkingskracht. Daarom vragen we er ook zo veel naar. Het is de weg, de keuze, de gedachte die we binnenstebuiten kennen. Waar alles voorspelbaar en niet nieuw is. Dat het is probleem; er gebeurt niets nieuws. Erom vragen is je leven klein houden. Af en toe moet je jezelf dan ook aan je haren van de bekende weg afsleuren. Trouwens, als je het zelf niet doet, dan doet het leven het wel!



Die oude Indiase wijsheid vind ik ook zo interessant. Zeg eigenlijk maar gerust van het hele oosten! Het boeddhisme vind ik ook super interessant. Even terug naar die Indiase wijsheid. De wijsheid waar ik het nu over heb is Ayurveda. Ayurveda ziet lichaam en geest als één. Ayurveda is samengevat de wijsheid van het leven. Een soort gidsvoor een leven vol geluk, liefde, gezondheid en succes.\


De natuur is opgebouwd uit vijf elementen: ruimte, lucht, vuur, water en aarde. In de Ayurveda hebben ze ontdekt dat deze elementen zich combineren in drie groepen, de dosha's dus: Vata, Pitta en Kapha.
Maar hoe weet je nu welke dosha jij bent? Als je ze leest herken je misschien al wat. Wat vaak voorkomt is, dat je in het algemeen een combinatie van types bent. Ook owrdt er onderscheid gemaakt tussen twee soorten dosha's; soort basis-dosha en een dosha op bepaalde momenten. Je basis-dosha herken je het makkelijkste aan lichamelijke kenmerken.


Zo'n mooie, gekleurde stenen. Ik vind ze prachtig! Wist je dat ze je de juiste energie kunnen geven bij problemen? En dat ze een karaktereigenschap een boost kunnen geven? Maar let wel op: geen steen kan in z'n eentje een kwaal oplossen, maar een hulpmiddel is het wel. De stenen zitten vol met energie. Omdat wij ook energie in ons hebben, kunnen we makkelijk de energie van edelstenen in ons opnemen.


Bepaalde edelstenen zijn geschikt voor bepaalde doelen. Maar niet elke steen kan iedereen helpen. Het is belangrijk dat je een steen uitkiest waar je oog op valt en die je een goed gevoel geeft. Je zou kunnen zeggen 'de steen kiest jou.' Er zijn stenen in allerlei kleuren, maten en vormen en aan de kleur, maat en vorm die je kiest heb jij blijkbaar behoefte. De vorm is belangrijk voor de manier waarop een edelsteen energie uitstraalt. Een ruwe steen straalt energie alle kanten uit, een geslepen bolvorm heft een gelijkmatige uitstraling en een kristal me een punt straal voornamelijk uit de punt. Als de steen in aanraking is gekomen met iemands energie moet je hem altijd reinigen. Dit kun je doen door hem een paar minuten onder stromend water te houden of enkele dagen en nachten buiten te laten liggen. Dan krijgt de steen zijn eigen energie terug.



Het laatste nummer dat ik heb gelezen. Het duurde wel een tijdje voordat ik hem uithad, maar dat maakt niks uit! Het laatste artikel wat ik wil bespreken gaat over mantra's. Mantra's zijn 'magische toverwoorden'. Dat klinkt nu misschien kinderachtig, maar zo gek is dat niet! Door het herhalen van speciale woorden kun je namelijk jezelf beïnvloeden. Je kunt er rustiger door worden, je beter concentreren, je gezonder en blijer voelen. Een mantra die je waarschijnlijk wel van vroeger kent is Om (spreek uit als oom).


Hoe kies je nu een mantra? Je zou eerst kunnen kijken naar wat je nodig hebt. Kijk dan naar de meest gebruikte mantra's en voel of er een je aanspreekt. Je kant natuurlijk ook je eigen mantra maken. Als je bijvoorbeeld meer zelfvertrouwen over iets wilt, zou je kunnen herhalen: 'ik kan het!'. Er zijn ook meditatietechnieken, waarbij je je eigen mantra kunt laten berekenen, met je geboortedatum, -tijd en - plaats.Mantra's kun je gebruiken om mee te mediteren, dus in stilte in jezelf ze te herhalen. Maar je kunt ze ook hardop uitspreken. Er zijn zelf mantra's gezongen, die vind je terug op youtube en cd's.



En dat waren mijn top 5 artikelen! Sommige gaan over dezelfde soort onderwerpen heb je misschien gemerkt. Moodiez heeft mij kennis laten maken met mindstyle en dat vind ik ontzettend fijn! Want door sommige artikelen ben ik gaan nadenken en heb ik mezelf verbeterd. (Oke haha dat klinkt misschien raar)
Wat vind jij van deze artikelen? En lees jij wel eens Moodiez?

2 opmerkingen:

  1. Wat een interessante artikelen! Ik heb net mijn eerste Moodiez gekocht, ik moet hem nog wel uit lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Thanks for checking out my blog:)
    xo
    www.laurajaneatelier.com

    BeantwoordenVerwijderen