zondag 27 juli 2014

DIY: Gelukspoppetje


Een paar jaar geleden had ik zo'n creatieve fase. Ik vond die gelukspoppetjes die je op markt voorbij zag komen altijd zo leuk. Samen met een vriendin ging ik er zelf maken! Natuurlijk zijn ze niet perfect haha.
Laatst werd ik er weer eens aan herinnert en ging verder met eentje die nog niet af was. Vandaag laat ik je zien dat het niet super moeilijk is!




Even kort wat je nodig hebt:
- Lap stof (hoeft niet groot te zijn, een zakdoek  van de Zeeman is al groot genoeg)
- Naald en draad
- Knopen of kralen
- Pen
- Schaar
- Wol (wattenschijfjes bijv.)



Eerst leg je de lap stof dubbel. Daarna teken je een figuurtje (Op het einde komen nog voorbeelden). Zet het vast met een speld en knip hem uit. Zorg dat hij groot genoeg is. Die van mij is eigenlijk iets te klein.


Daarna kies een paar knopen of kralen uit. Deze mogen natuurlijk verschillen. Die maak je vast met naald en draad. Als je een effen knoop hebt, is het leuk om een felgekleurde draad te pakken. Ik ga er meestal drie à vier keer doorheen zodat hij goed vast zit. Voordat je de knoop/kraal gaat vastmaken, moet je eerst een knoopje maken aan het einde van draad (logisch toch?). Het einde is altijd beetje lastig. Deze keer heb ik de draad een paar keer om het stukje draad gewikkeld. Je kunt ook proberen nog een knoopje te maken.


Met een opvallend kleur maak je mondje. Ik koos voor gewoon een lachende. Hierbij gaat het om hetzelfde qua knopen maken etc.


Zo ziet bij mij de achterkant er nu uit.


Je legt nu de andere helft er boven op en maakt hem vast met een speld.


Nu ga je hem dichtmaken tot iets over de helft. Stop er daarna wat wol in. Ik had met een helft van een wattenschijfje al meer dan genoeg.


Je maakt hem verder dicht en daar is je gelukspoppetje of voodoopoppetjes of hoe je het ook wilt noemen :)

Een paar voorbeelden die ik eerder heb gemaakt.

Toevallig komen al deze stoffen van die zakdoeken van de Zeemand af.

Soort van spookjes.

Dit waren mijn eerste popetjes



En dat was het! Hopelijk was het een beetje te volgen. Had jij er ooit aan gedacht om deze poppetjes zelf te maken?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten