woensdag 25 juni 2014

Superfoods: welke onzin is waar?


(Mijn powerpoint)
Foto van superfoods: beautylab
Twee weken terug moest ik een beschouwing houden voor Nederlands. Ik had geen idee waarover ik het zou moeten houden. Het mocht namelijk geen spreekbeurt worden. Je moest een onderwerp kiezen en daar voor- en nadelen bij noemen en je eigen mening. Uiteindelijk koos ik het onderwerp superfoods: welke onzin is waar? Het leek me wel leuk om de informatie die ik vertelde te delen met jullie. Superfoods zijn namelijk erg actueel. Tussendoor zie je ook de bijbehorende dia's.






Wat zijn superfoods?

Superfoods zijn natuurlijke voedingsmiddelen die buitengewone hoeveelheden voedingsstoffen bevatten. 
De meeste gezonde voedingsmiddelen hebben 2 of 3 bijzondere eigenschappen die goed voor de gezondheid zijn, superfoods bevatten vaak 12 of meer bijzondere eigenschappen.
 Het unieke en kenmerkende aan superfoods is dat deze voedingsmiddelen enorm rijk zijn aan mineralen, vitaminen, aminozuren en antioxidanten.
De twee categorieën
Superfoods onderscheiden we in 'speciale superfoods' en 'gewone superfoods'.
Voorbeelden van 'speciale superfoods': gojibessen, cacaobonen, chiazaad, hennepzaad, bijenpollen, tarwegras en kokosvet. 
Daarnaast worden  ook wel ‘gewone’ producten als superfoods aangemerkt. Voorbeelden hiervan zijn verschillende soorten fruit en groenten (zoals bessen, rode druiven, knoflook, koolsoorten, tomaten, broccoli), vette vis, olijfolie, bepaalde noten, donkere chocolade en groene thee

De onzin erover
Rondom superfoods zijn veel fabels verzonnen. Voorbeelden: afvallen, slimmer, mooier of dat je jonger blijft. Als je even nadenkt, weet je dat je de tijd niet kunt aanpassen, dus je kunt niet jonger blijven. Wel blijf je gezonder..

Voordelen
       Superfoods bevatten 12 of meer bijzondere eigenschappen die goed zijn voor de gezondheid
       Ze verbeteren o.a. de algemene gezondheid en versterken het immuunsysteem
       Ook zijn ze rijk aan mineralen, vitaminen, aminozuren en antioxidanten                                          Sommige zijn makkelijk verkrijgbaar en eet je dus al (bijvoorbeeld fruit)

Nadelen
De speciale superfoods zijn moeilijk verkrijgbaar, ze komen wel steeds meer in beeld bij winkels zoals supermarkten, maar ook Kruidvat en Action.       
De prijzen verschillen, vaak betaal je al rond de vijf euro voor maar 200 gram     
Smaken verschillen, niet iedereen lust alles. Het ligt er ook aan of je ze lekker vindt of niet.      
Er is veel onzin over verteld, allemaal veelbelovende beloftes. Zoals dat je ervan afvalt of je blijft er jonger door. Ook slimmer, mooier en fitter zijn fabels.

En dat was mijn presentatie over superfoods! Ik hoop dat ik je iets heb bijgebracht over de fabels rondom superfoods en ik ben wel benieuwd of jij dit al wist. Als je nog iets wilt toevoegen, mag dat natuurlijk ook!


2 opmerkingen:

  1. Leuk artikel! Ik denk dat superfoods zeker wel goed voor je zijn, maar dat je niet té veel van één soort moet eten :) Je presentatie ziet er goed uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De 'gewonen' superfoods die je op noemde vind ik zo goed als allemaal lekker!
    Mooie en duidelijke presentatie!

    BeantwoordenVerwijderen