dinsdag 28 januari 2014

Overloon en IJsselstein



Vandaag hadden we een excursie naar IJsselstein en Overloon. In IJsselstein is een begraafplaats te vinden met slachtoffers van eerste en tweede wereldoorlog en in Overloon is het (grootste?) oorlogsmuseum van Nederland te vinden. Binnenkort hebben we proefwerk over de tweede wereldoorlog, dus dit sluit er ook goed op aan. Ik wist dat de wereldoorlogen veel slachtoffers heeft, maar vandaag opende het toch heel erg mijn ogen. Ik kreeg een heel ander beeld en dat wil ik met jullie delen. Mijn foto's van het museum zijn niet super, want mijn camera op mijn mobiel is heel erg slecht.




De busreis was gewoon rustig. Half uurtje rijden, zoiets?


Beetje werken aan ideetjes voor mijn blog...

Overloon


Dit zie je niet goed, misschien ook maar gelukkig. Dit is een gedeelte van een kleine ruimte over hoe de Duitsers Joden, maar ook andere mensen martelden. Je zag het niet goed, maar het was niet zo leuk om er naar te kijken. En dan moet je nog ook bedenken dat mensen gedwongen werden om hierna te kijken vroeger!


Het is jammer dat je niet heel goed ziet. Maar dit is een maquette van hoe een stad/dorp eruit zag na de oorlog. 


Een paar uniformen. Links en rechts wat de vrouwen moesten dragen.


Je heb ook de Marshall hal in het museum. Hier zie je allemaal vliegtuigen, tanks, jeeps etc. 


Dit is een soort gedenkplaats in het museum. 


IJsselstein



IJsselstein heeft vooral mijn ogen geopend. Ik wist dat deze begraafplaats groot was, maar ik had niet zo groot verwacht! Dit is maar een klein gedeelte. 


Zie je hoeveel grafstenen dit zijn!? Het zijn er echt heel veel. Er liggen dan ook nog eens 10 slachtoffers per steen! Er zijn ongeveer 4 van zo'n grote velden.



Ik vind dit een heel belangrijk en heftig onderwerp. Ik weet wel wat over de tweede wereldoorlog, ik kan er zeker wat over vertellen. Maar ik had geen flauw benul hoe groot deze begraafplaats was! Dit is er dan ook maar eentje, er zijn er meer...

Ben jij wel eens op zo'n begraafplaats geweest? En ben je wel eens in Overloon geweest?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten