maandag 27 januari 2014

Kan jij nee zeggen?



Kan jij nee zeggen? Vind je het moeilijk of zeg je het heel gemakkelijk? Veel mensen hebben er toch wel last van dat ze te snel ja zeggen. Soms dan heb ik er een beetje last van.. Vandaag heb ik een paar tips voor jullie, die ik pasgeleden ergens las.





Begin eens met goed na te denken. Waarom vind je nee zeggen zo moeilijk? Misschien wil je graag mensen helpen of je denkt dat je anders mensen teleursteld. Of dat ze je niet meer aardig vinden of dat je dat je alleen nee mag zeggen als je écht niet kunt.


Bekijk het eens zo: je wijst de persoon niet af, maar haar/zijn verzoek.(deze gebruik ik steeds vaker!) Wat je verder nog helpt is door te denken: als ik nu nee zeg ben ik niet slecht voor die ander, maar juist goed voor mezelf. Weet jij er nog?


Besef goed dat mensen die te veel voor anderen doen, vaak te weinig voor zichzelf doen. En dat kan op na een tijdje vervelende gevolgen hebben voor je zelfvertrouwen, je energiepeil en je gezondheid. Eerst voor jezelf zorgen is dus juist nodig om er voor anderen te kunnen zijn.


Als iemand je iets vraagt waarop je eigenlijk nee wil zeggen, geef dan een kort maar duidelijk aan dat je het niet gaat doen. Niet te veel uitleg geven, dat is niet nodig. Meestal komt het dan uit op een discussie. Geef aan dat je snapt dat de ander in een lastige situatie zit, maar ga je niet verontschuldigen (dat doe ik heel vaak...). Je kunt ook nee zeggen en iets zeggen wat je wél kunt doen voor die persoon, zodat je nog een beetje helpt.


Als je twijfelt, zeg dan dat je nog even moet nadenken en dat je er later op terug komt. Zet alles even rustig op een rijtje en gebruik de vorige tips en hak dan de knoop door. Je hoeft natuurlijk niet alles te weigeren. Je kan altijd wel iemand helpen, maar neem niet te veel hooi op je vork!

Ik hoop dat ik je geholpen heb met de tips als je ze nodig had! Als je het fijn vind dat ik af en toe tips neerzet over algemene problemen. Dan hoor ik dat graag! Ik had al eerder geschreven over: in balans blijven, faalangst en perfectionisme.

1 opmerking:

  1. Wat goed zeg deze tips, ik kan ook niet zo goed nee zeggen alhoewel het wel steeds beter gaat :D

    BeantwoordenVerwijderen